En bra lärare är en bra lärare

Tänk dig att du står inför rätta och att du för första gången ska träffa din försvarsadvokat. Med svettiga handflator trummar du nervöst på låret där du sitter och med flackande blick sneglar du mot dörren genom vilken din försvarsadvokat ska komma och försöka reda ut allting. Åh, måtte det vara en skicklig och välmeriterad jurist jag fått tilldelad mig!!!, tänker du.

Så öppnas dörren och in kliver – en gycklare i fullfjädrad gycklarskrud. En gladlynt individ i spetsiga bjällerskor klampar klumpigt genom dörren och möter din förvånade uppsyn med ett clownbeprövat leende.

»Jo, det råder ju lite juristbrist just nu«, harklar sig gycklaren. »Men vet du en sak?«, fortsätter han och bjuder på en behärskad konstpaus innan han med klämkäck slogan-stämma lägger till att »en bra advokat är en akrobat – och kan jonglera bort livstidsdomen«.

Tänk ifall ovanstående scenario med jämna mellanrum utspelade sig på olika tingsrätter, runtom i Sverige; att brottsmisstänkta fick nöja sig med att en outbildad vikarie från ett bemanningsföretag kom och försökte försvara deras oskuld.

Nej: juridik är viktigt. Där måste utbildade och professionella individer vara involverade. Där lämnar vi självfallet inte individers öden i lekmannahänder. Helst inte inom sjukvården eller inom ingenjörsyrkena heller.

Men jag studerar till gymnasielärare, och inom just läraryrket fungerar det ofta ganska precis så här som beskrivet ovan. På universitetet där jag studerar kan man utbilda sig till nästan precis vad man vill, men när jag går i korridoren är det bara mitt och mina klasskamraters framtida yrke som via jobbannonser bjuds ut till vem som helst som skulle vilja prova på. Det finns knappt en enda anslagstavla på hela universitetsområdet som inte är belamrad med annonser från något av det största bemanningsföretagen, om att den förbipasserande individen redan idag borde börja jobba som just lärare.

Ja, just du! Nej, det spelar förstås ingen roll ifall du har utbildning! En bra lärare behöver inte vara en utbildad till just lärare!, slår annonsen från branschens jätte Lärarförmedlarna fast. En bra lärarvikarie kan lika gärna vara unga »akrobat-tränare«, »boxare« eller »entreprenörer«. En akrobat kan exempelvis »jonglera kunskap«, förkunnar annonsen, och en boxare kan »ge eleverna mod«.

Så enkelt är det idag att ta steget in i svensk skolas kanske viktigaste roll. Du behöver i stort sett bara ha gått ut gymnasiet och kunna påstå sig besitta någon egenskap, vilken som helst!, för att vara högaktuell för att jobba som lärare; ett yrke som jag tänkt studera i över fem år för att kunna bemästra.

Kanske kan man i en helt jämlik skola, där alla elever är lika studiemotiverade och har samma förutsättningar, slänga in gycklare, boxare och gymnasieföretagare i lärarrollen med jämna mellanrum – men inte i vårt svenska skolsystem där ojämlikheten bara ökar och ökar.

Den akuta lärarbristen är inte bara en fråga för individerna som verkar inom skolväsendet, utan borde vara en högprioriterad fråga för hela samhället.

Om tio år kommer vi knappast att läsa om individer som suttit fängslade i onödan för att de blivit försvarade av en outbildad men pistolintresserad 20-åring som »sköt från höften« i rättegångssalen, men det finns en stor risk att vi kommer att ha än fler människor i utanförskap i Sverige, på grund av att de inte fått professionell hjälp i skolan.

[SLUT]

»En bra kirurg är en entreprenör – och ser möjligheter.«

Tänk er den texten på en annons om att hoppa in och vikariera som kirurg, intill en bild på en 20-årig grabb med en svår frisyr.

Eller annonstexten »en bra advokat är en akrobat – och kan jonglera bort livstidsdomen«, intill en bild på en gladlynt gycklare i spetsiga bjällerskor som lattjar med några käglor.

Nej, dessa jobbannonser finns förstås inte. Du erbjuds inte att vikariera som varken läkare eller jurist via luddiga annonser som riktar sig till ungdomar som precis tagit studenten.

Det här är svåra jobb som kräver en lång utbildning, annars kan det lätt gå snett. Det är områden där det krävs specialkompetens. Det inser alla.

Men som lärare, däremot.

Jag började i höstas på en fem och ett halvt år lång utbildning för att bli gymnasielärare och jag överröses dagligen med dylika annonser, om att jag redan nu borde börja jobba som lärare. Förra veckan räknade jag och tillsammans har vikariebranschens största aktörer tillsammans satt upp inte mindre än 27 annonser i den långa korridor som leder från vårt klassrum till cafét i andra änden.

Tjugosju stycken.

Hoppa in ba’, skriker annonsörerna i versaler, ty vem som helst – BOKSTAVLIGEN VEM SOM HELST – kan vara lärare. Branschens största vikarieuthyrare, Lärarförmedlarna, slår nämligen på sina annonsblaffor fast att en bra lärarvikarie inte nödvändigtvis behöver ha rätt typ av utbildning. Nej, alls inte: bra lärarvikarier som ansvarar för lektioner och utbildar nästa generation kan lika gärna vara »entreprenörer«, »akrobater« och »boxare«.

Ifall de velat spara in tryckkostnader så är jag ganska säker på att Lärarförmedlarna kunnat trycka upp en enda annons som slog fast att »en bra vikarie är en ungdom med låga löneanspråk och som saknar prickar i sexualbrottsregistret«.  En annan av markandens stora aktörer, Bemannia, slår fast att »för skolan är du en hjälte«. Jag skulle vilja omformulera den beskrivningen lite, för det är förstås snarare så att det är för bemanningsbranschen som dessa outbildade lärarvikarier är hjältar.

För i och med den stora lärarbristen så gör bemanningsföretagen rekordvinster. Våra offentliga medel, den skolpeng vi delar ut per elev, rinner i en aldrig tidigare skådad takt ur skolsystemet för att istället hamna bemanningsföretagens vinstkonton. Nämnda Lärarförmedlarna har mellan år 2009 och 2015 växt med hela 500 procent och totalt har bemanningsbolagen som hyr ut lärare ökat sin omsättning från omkring 100 miljoner till 200 miljoner bara under 2010-talet, enligt SVT – och ungefär 25 miljoner kronor har slunkit ut i form av aktieutdelning.

Östersund:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6537403

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6493891

http://www.op.se/jamtland/ostersund/lararbristen-varre-an-nagonsin

http://www.ltz.se/opinion/debatt/lararbrist-drabbar-svaga

69% av gymnasielärarna i Östersund var behöriga. http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&notgeo=&p_verksamhetsar=2015&p_omgang=1&report=personal_amne2&p_skolkod=&lankod=&kommunkod=2380&p_hman=00&p_niva=S&p_amne=&p_verksform=21

https://www.google.se/search?q=en+bra+l%C3%A4rare+%C3%A4r+vikarie+reklam&safe=off&espv=2&biw=1203&bih=727&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjhubLI-7DRAhUH1iwKHR3aAcUQ_AUIBigB#safe=off&tbm=isch&q=l%C3%A4rarf%C3%B6rmedlarna+reklam&imgdii=-_Ue_u5KdjZ8dM%3A%3B-_Ue_u5KdjZ8dM%3A%3B2ni6AANnr1vNRM%3A&imgrc=-_Ue_u5KdjZ8dM%3A

https://twitter.com/lararformedlarn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spamfilter *