Lösningen i krisen: Skickar »Human Urber«

På onsdag genomförs den allsvenska upptaktsträffen.

Men efter tuffa kritiken mot klubbens Spanien-resa tar ekonomiskt krisande GIF Sundsvall beslutet att inte flyga ner någon fysisk representant till Stockholm.

Pirkt.se kan avslöja att klubben istället kommer att skicka två exemplar av klubbens nya satsning: »Human Urber«.

Urban Hagblom och Joel Cedergren »på plats« på upptaktsträffen via Human Urbers.

Efter att privatpersoner börjat köra taxi i sina egna bilar, hyrt ut sina lägenheter till främlingar och cyklat omkring på glashala vägar med värmeskåp på ryggarna så har delningsekonomin nu nått nästa steg i utvecklingen.

Den allra nyaste tekniken har möjliggjort en tjänst där människor ska kunna vara på plats – utan att behöva vara på fysisk plats. Genom att andra människor lånar ut sin egen fysiska kropp mot betalning och helt sonika snörar på sig en hjälm med en surfplatta framför ansiktet så kan du koppla upp dig via webbkamera på huvudet och därmed använda deras fysiska kropp.

Idén har utvecklats på ett universitet i Japan och har fått viss spridning i olika teknikmagasin, men tekniken är fortfarande relativt oprövad och ännu har varumärket »Human Uber« inte registrerats hos det svenska patentverket.

Därför har ekonomiskt pressade GIF Sundsvall slagit till — och lanserat »Human Urber« lagom till den allsvenska upptaktsträffen på Clarion Hotel vid Arlanda på onsdagen.

– Det vore entreprenöriellt självmord att inte slå till. Vi har ett starkt ansikte utåt i Urban Hagblom, »Urb« kallad, och samtidigt så får vi bannor för att vi gör för dyra resor när ekonomin ser ut som den gör. Nu slår vi två flugor i en smäll: vi slipper resekostnaderna – men vi kan fortfarande erbjuda en liveversion av Urban via »Human Urber« , säger klubbens ordförande Johan Nikula till Pirkt.se.

»Fan: Urban är ju här… eller… där«

Under vintern har »Giffarna« fått motta svidande kritik för att klubben valt att genomföra en försäsongsresa till Spanien – mitt i den akuta ekonomiska krisen. GIF Sundsvall gick med rejäl förlust förra säsongen och med ett negativt kapital på hela 6,3 miljoner kronor behöver klubben inte bara spara in pengar utan också öka intäkterna drastiskt.

– Här tror vi att satsningen på »Human Urber« kan hjälpa till med både och. Urban kommer nu inte själv kånka runt längsmed hela Norrlandskusten för att scouta spelare i sommar, utan vi kommer att kunna ha lokala kroppar som står där längsmed räckena, i Junsele och Ytterhogdal och var det nu är, men ändå med Urbans ansikte på plats bland de fotbollsintresserade norrlänningarna. Det tror jag är viktigt för den här folkligheten som vi har pratat om.

Blir det en särskilt folklig känsla med ett webcam-nuna applicerad på en motorcykelhjälm?

– Vi har ju nått den nivån i utvecklingen nu att det digitala nästan är mer folkligt än det analoga. Där gäller det att vi som fotbollsförening hänger med. Jag tror det kan vara riktigt bra för vår norrländska förankring att fotbollsintresserade människor kan titta på vår utsända »Human Urber« och tänka att »fan, Giffarna bryr sig om vår match och våra spelare« och liksom peka på skärmen, på det glada Urban-ansiktet som kanske vinkar in i kameran, och så kan de säga att »Urban är ju här!, eller… ja, åtminstone… där«.

Enligt Johan Nikula så ska den nya tekniken redan ha testats, då en »Human Urber« ska ha skött förhandlingarna med den nye mittfältaren Christian Rubio Sidovedov, 20, på plats i Norge:

– Men för dagens ungdomar är gränsen mellan digitalt och analogt så utsuddad att jag inte är helt säker på om han märkte att Urban inte var fysiskt på plats.

Jämför med Flaminis levulinsyra

Men den allsvenska upptaktsträffen blir den officiella lanseringen för produkten, inför skribenter från såväl Fotbolltransfers.com som Fotbolldirekt.se, och Johan Nikula erkänner att han är nervös – men tror på potentialen i »Human Urber«-satsningen, inte minst vad gäller nya intäkter.

– Kan Mathieu Flamini (fransk mittfältare, tidigare i bland annat Arsenal, reds anm.) grunda ett kemiföretag som kan komma att rädda världen från den globala uppvärmningen genom att producera nån luddig levulinsyra så ska väl en medelpadsk fotbollsklubb kunna vara först med att lansera nästa miljard-app inom delningsekonomin.

Är inte namnet »Human Urber«, med dess subtila anspelning på Urban Hagbloms smeknamn, lite väl svårtytt för att kunna leda till kommersiell succé? 

– Då har du inte varit i Sundsvall på länge. Var jag än går på stan så är det människor som ropar »säg åt Urb att urba in en till mittfältare!« hit och »nu urbar ni iväg den där olyckan i nästa övergångsfönster!« dit. Jag tror verkligen att »Urb«-varumärket håller på att sätta sig och att det här lanseras i precis rätt tid.

Till sist: vad önskar du dig mest av allt just nu? 

– Att wifi-uppkopplingen på upptaktsträffen är så pass stark att våra iPad-ansikten av Urban Hagblom och Joel Cedergren fortfarande, trots ett avstånd på 38 mil, inte behöver vara mindre färgstarka på scenen än exempelvis Trelleborg, Kalmar, Sirius och Brommapojkarna.

2 thoughts on “Lösningen i krisen: Skickar »Human Urber«

    • Tasmin News kan man lita på!!! Bra att veta till nästa gång Urban hittar en gratisiranier via externa finansiärer. Och tack för länken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spamfilter *