Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Portal tar ställning i kulturdebatten: Pirkt.se i lukrativt samarbete med RiskYourLifeCasino

Mitt under brinnande debatt om det svenska kulturlivet, där kulturminister Parisa Liljestrand nyligen buades ut på Göteborgs filmfestival, går portalen Pirkt.se ut med ett tydligt ställningstagande – för kommersialismen.

Efter att i ett decennium ha bedrivit Sveriges minst kommersiellt gångbara kulturella yttring, portalen Pirkt.se, presenterade portalledningen på måndagskvällen ett utökat samarbete med det kontroversiella spelbolaget RiskYourLifeCasino.

I den nya trallvänliga reklamfilmen saluför det skandalomsusade bolaget möjligheten att få kroppsdelar värderade för sedan kunna satsa dessa i jakten på jackpott (en revolutionerande form av riskmaximerande och pulshöjande betting som möjliggörs av bolagets registrering på ögruppen Kokosöarna i Indiska oceanen). Reklamfilmen ska pryda portalens alla inlägg under obestämd framtid.

ANNONS:

Portalens ägare, den tidigare så hårdnackat anti-kommersielle förkämpen Erik Löfgren, ser samarbetet med RiskYourLifeCasino som ett naturligt steg i en ny tid.

– Som portalägare behöver man alltid anpassa sig till rådande förutsättningar i det nuvarande samhället. Vi lever i kommersialismens tidevarv, där Sverige är styrt av en regering som hellre skulle ge makten till hafsigt byktvättade nazister än en extra krona till icke-kommersiell kultur, säger Erik Löfgren om beslutet.

När han hörde kulturminister Parisa Liljestrands tal på invigningen av Göteborgs filmfestival i helgen, där hon buades ut av publiken, insåg han att ministern hade en viktig poäng.

– Hon propagerade för att svensk film måste stå på egna ben och finansiera sig självt och min första tanke var att ”nämen då blir det bara kommersiell smörja som får göras”, men sedan letade jag fram listan över de tio största svenska biosuccéerna under 2010-talet. Och jäklar, vilken lista det är ändå. Idel klassiker.

Tidigare har Löfgren drivits av tanken att kulturyttringar, exempelvis yvigt hoprafsade textsjok som bara pågår och pågår och pågår i ideliga komma-instuckna bisatser under någon typ av essäistisk piratflaggning, kan ha ett värde i sig – även om de aldrig når en stor publik. Men efter att ha sett listan över de tio mest sedda svenska biofilmerna under 2010-talet fick han en uppenbarelse – det är mängden kulturkonsumenter som nås som måste huvudmålet med all kulturell verksamhet.

– Visst kan det väl kännas kul i stunden med en ”Äta, sova, dö”-film eller en berättelse som ”Sameblod”, men när vi svenskar tillsammans tänker tillbaka på filmdecenniet 2010 till 2020 så är det ju knappast de filmerna vi bär med oss. Nej, då är det ju ”Hundraåringen” med Robert Gustavsson. Och ”Hundraettåringen”: en av få riktigt kulturellt högtstående uppföljare. Sen har vi ”Sune i Grekland”, förstås, med Morgan Alling som Rudolf. ”Sune i fjällen”, givetvis, också med Alling i en av sina finaste rollprestationer. Och jag tror inte ett öga kan vara torrt när man nostalgiskt minns tillbaka till David Hellenius smärtsamt suggestiva gestaltning av ”Micke” i ”Micke och Veronica”.

Vi kommer alltså inte få se Pirkt.se fortsätta publicera de evigt pågående flaskpostbrev ut i cyberrymden som blivit portalens signum, men som ingen människa som inte står i direkt social skuld till artikelförfattaren kan orka ögna sig i genom?

– Det är ingenting som ett hedervärt företag som RiskYourLifeCasino vill beblanda sig med, så just den typen av publiceringar lär vi inte behöva se fler av. Vi vill inte att de besjälade entreprenörerna som numera håller den här portalen under armarna ska behöva göra avsteg från sin kommersiellt moraliska kompass, säger Löfgren.

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spamfilter *