»Vi behöver låna 5 Mkr.«

En viktig del i all marknadsföring är paketeringen.

GIF Sundsvall är en klubb i fullskalig ekonomisk kris. Marknadsföringen har inte fungerat tillräckligt bra och inte dragit in tillräckligt med pengar för att verksamheten ska kunna gå runt.

Det är nog bara att slå fast att paketeringen helt enkelt inte varit sexig nog för att locka nog med sponsorer och publik. Varumärket GIF Sundsvall har antagligen känts för urvattnat, gråblekt eller tråkigt för att attrahera i tillräcklig utsträckning.

Men nu är det allvar. Fem miljoner kronor saknas och på fredagens krismöte så skulle klubben inför sponsorerna, kommunen och ett samlat pressuppbåd visa att det minsann fanns en konkret plan för att ta sig ur den ekonomiska knipan.

De valde att göra det via en PowerPoint-presentation.

Och här tar jag mig friheten att låna en bild från Sundsvalls Tidning (vars multijournalist Jennifer Engström var på plats på krismötet) för att jag tycker att den är så stark.

Det här kan vara en av de absolut minst sexiga PowerPoint jag någonsin vilat ögonen på. Den är PowerPoint-definitionen av vad som är ++.

Den är knappast optimal om ändamålet är att nylansera ett grådaskigt gammalt varumärke som någonting nytt och hett och mer sponsorkompatibelt än tidigare, men så skickade jag denna spaning på en remissrunda i mina chattgrupper – för att inkassera några enkla »lol«-medskick – och fick med mig spaningen att det också är den optimala PowerPointen att presentera för potentiella sponsorer och investerare.

För med den presentationen är det helt omöjligt att någon skulle misstänka något sorts fiffel. Presentationen är rena antitesen till de glammiga och glättiga annonser man som lurendrejare skulle smälla upp för att försöka locka in folk i ett pyramidspel.

Det kanske är den perfekta PowerPointen, ju mer jag tänker efter. Myndig och rejäl. Rakt på sak.

»Vi behöver låna 5 Mkr.« Förinställda standardtypsnittet Cambria. 36 punkter.

Den kanske är GIF Sundsvall på ett så tydligt sätt att den till och med håller för att en påpasslig entreprenör skulle hinna trycka upp en GIF-t-shirt???

 

Sedan är ju förstås den stora frågan om vi är tillräckligt många som uppskattar ett medelpadskt fotbollslag av det lågmälda Cambria-snittet.

(Med reservation för att det alls inte är Cambria.)

 

En annan spaning från krismötet:

Jag förstår att en potentiell Emil Forsberg-försäljning – och de trickle down-miljoner en sådan skulle medföra – är den enda säkerhet som klubben känner att den kan erbjuda investerare och långivare just nu (även om Leipzig i somras gjorde klart att de inte har några som helst planer på att sälja sin guldklimp som dessutom sitter på ett avtal som sträcker sig till sommaren 2022).

Men det är tyvärr svårt att inte dra paralleller till den här scenen, fast med förväntade Emil Forsberg-priser istället för förväntade bensinpriser:

 

Med dessa satiriska grepp tagna på situationen så är det dags att bli allvarliga igen: imorgon kväll ses vi i Eskilstuna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *