Marknadsekonomi A

Inte ens riksmedia kan längre blunda för inflödet av kvalitativa spelarförvärv som väller in över Medelpads gränser.

Snart kommer, om jag får spekulera, en Ivar Arpi-text om att Sundsvalls Kommun har varit naiva (»kaffet på Waynes kommer ta slut med så många belevade fotbollsproffs kringflackandes på gatorna mellan träningarna!!!«).

I efterdyningarna av den John Guidetti-melerade Stefan Silva-affären härom dagen så kände sig självaste Sportbladet tvunget att följa upp händelserna med en längre Urban Hagblom-intervju:

gifsunds

En journalistisk publicering som de gjort något så omodernt som försökt ta betalt för, genom att låsa in den bakom sin Plus-vägg.

Och en kan tycka vad man vill om Aftonbladet, om huruvida journalistik ska kosta pengar i denna virala tidsålder och en kan fundera både en och två gånger vad Lars Johan Hierta hade tyckt om satsningen på sajten Lajkat – men faktum är att om man vill att Sveriges största sportsajt ska skriva fler längre GIF-artiklar framgent så gör den Plus-obundne nog bäst i att betala 1 krona för Urban-intervjun.

För varenda liten siffra kring Plus mäts. Aftonbladet räknar, som jag förstått det, enbart på hur många nya som skaffar Plus varje dag. Och de tittar noga på vilka artiklar det är som får folk att skaffa Plus.

Vissa mindre klubbar, med gedigna supporterskaror, säljer i regel svinbra vid pluslåsningar. De har – enligt Sportbladets enkelspåriga mätinstrument – så pass engagerade supportrar att det då och då är värt att försöka nasa på dem Plus-låsta texter.

Det vore väl fint ifall GIF Sundsvall kunde bli en av dem, så att nästa gång en GIF-relaterad idé dyker upp i en Plus-medarbetares huvud (som det gjorde för den eminente Per Bohman igår) så kan den passera idéstadiet eftersom idén står pall för redaktörsfrågan »brukar Giffarna sälja bra?«.

Till och med jag, som alltid lyckats kringgå alla betalväggar, skaffade Plus för en krona igår – enbart för att juke the stats.

(Jag har inga som helst åsikter kring ifall man skaffar abonnemanget för en ynka krona, för att sedan säga upp det innan den första 39-kronorsmånaden tagit vid: det är ett fortfarande ett exakt lika starkt slag för den framtida GIF-journalistiken.)

Här skulle den ambitiöse GIF-bloggaren (kanske hen som alltid dukar upp det buffébord av Urban Hagblom-gifar som Pirkt.se brukar använda!) ha Soundcloud:at ihop en remix av en gammal Maskinen-dänga, med refrängen »Alla som inte köper Plus är Mittmedia-älskare«, men jag har haft för mycket att stå i.

2 thoughts on “Marknadsekonomi A

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *