Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

»Det funkar ju!«-argumentets svaghet

Vitaepro har en självklar plats i det svenska folkmedvetandet efter att företaget – med hjälp av Stig Strands norrländska beslutsamhet och den fina reklamplatsen i anslutning till TV4:s Nyhetsmorgon – hamrat in sitt budskap om att (nu parafraserar jag) den svenska folkstammen kommer att dö ut om folk inte börjar knapra deras till synes ständigt rabatterade piller.

Men på senare år har dessa skandinaviska pillernasare stött på patrull. Tidningen Expressen gick under 2015 på djupet och granskade ifall Vitaepro verkligen har stöd för allt de påstår i sina ständigt rullande reklamkampanjer.

Det hade de, ehm, inte.

Folk som fått krämpor av att lita på Stig Strands myndiga stämma klev fram.

Myndigheter lade sig i.

Reklamkampanjer stoppades.

(Även om det kom rapporter från trogna Nyhetsmorgon-tittare med plasma-tv om att den nu stoppade Vitaepro-reklamen ska ha rullat så pass frekvent att den varit fastbränd på skärmen, så att man såg Stig Strands huvud i bakgrunden på den ersättande blöjreklamen.)

Och visst orsakade Expressen-granskningen visst rabalder och nog skakade den om hela pillerkoncernen i dess grundvalar, men riktigt allvarligt blev förstås läget först när den förre ägaren av hotellet »Terraza« i Ljungby gick ut i lokaltidningen Smålänningens uppföljning av Expressen-artiklarna:

Det kanske säger någonting om hur sällan jag slår på TV4:s Nyhetsmorgon, men först imorse fick jag syn på reklamfilmen som måste vara Vitaepros svar på denna kritik från Expressen, myndigheterna, kunderna och Terraza-Rolf.

Vi kan väl titta på den tillsammans.

Jag är ingen reklamare, ingen marknadsförare, ingen krishanterare och inte heller någon direkt expert på kommunikation.

Men.

Verkar de inte lite väl måna om att få folk att »köra på«??? Det är som att Vitaepro, efter de här skandalerna, helt gett upp tanken på att värva nya pillerslukare utan bara vill se till att de som redan autogiroar iväg pillerpengar varannan månad inte ska få för sig att sluta med det. Kör på bara! Ni kanske inte känner någon direkt effekt åt rätt håll, men ni känner väl heller ingen direkt negativ effekt av våra piller? Nej, kör på!

Vi bevittnar ett imperium som blivit defensivt, som bara vill försvara det de har.

Och vad än värre är: vi noterar förstås också att en marknadsförare som gjort det stora misstaget att sänka sig till motståndarens nivå. 

Det blir extra jobbigt att bevittna då motståndarsidan är »forskning« och ens egen sida är »piller som helt saknar vetenskapligt bevisade effekter«.

Att bokstavligen skrika ut »det funkar ju!« flera gånger i rad om sin produkt måste vara det absolut säkraste sättet att få folk att ifrågasätta huruvida din produkt verkligen funkar.

Jag tror att reklamen hade kunnat passera ifall Stig Strands myndiga stämma bara lugnt förkunnade att »jag kör på med Vitaepro, det funkar ju« innan han med van och stabil norrländskt grovhuggen näve svepte i sig ett par piller och drog iväg på ett par gamla träskidor. Om den utstrålat det Norrlands Guld-iga lugn som ska förmedla att man inte behöver bry sig så mycket om kvällstidningarnas ständiga jakt på mat- och hälso-relaterade förstasidor.

Men att låta en okänd svensk man sjunga det i Finlandsfärje-omgivning???

Okänd, ja: för jag vet att jag en gång sett Nicklas Wahlgren sjungandes om Vitaepros alla fördelar i någon reklamvideo – och när även Nicke Wahlgren hoppat av den sjunkande Finlandsfärjan så börjar nog folk dra öronen åt sig. Nu är det alltså en okänd man som – på grund av Expressens och Terraza-Rolfs hårda ord – inte vågar nämna så mycket som en C-vitamin utan bara ägnar sig åt att försöka schlager-pumpa in budskapet om att folk som ska »köra på«.

Jag tänker försöka hålla koll på TV4 om vardagsmorgnarna framöver, för det känns som att det finns en intressant vidareutveckling på den här reklamkampanjen, då det är en sluttande PR-skala de gett sig ut på, i gränslandet där PR-kampanj övergår i rättsligt försvar inför världens mest icke-lyckta dörrar.

För det känns ju som att det finns en rejäl chans att nästa reklamrefräng innehåller en fras i stil med »Jag säger inte upp Vitaepro/För Vitaepro har inga vetenskapligt dokumenterat skadliga effekter«. 

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spamfilter *

Tema Mission News av Compete Themes.